Gratis reizen met het OV voor kinderen in 2022

Donderdag 13 januari 2022

Vanaf 1 januari kunnen alle kinderen van 4 tot 12 jaar gratis reizen met het OV! Heeft u deze al aangevraagd? Het is fijn als alle kinderen een OV kaart hebben dan kunnen we deze ook gebruiken voor uitstapjes met school!

Rotterdam start in het nieuwe jaar met de proef ‘gratis OV voor kinderen’. Dit betekent dat alle kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar een jaar lang gratis kunnen reizen (samen met een betalende volwassene) met de vervoersmiddelen van de RET zoals de metro, tram en bus en de buslijn van EBS in Rozenburg. Om hier gebruik van te kunnen maken moet uw kind ingeschreven staan in Rotterdam. Het enige wat hiervoor nodig is, is een eigen persoonlijke OV-chipkaart. Daarmee kan het gratis reisproduct worden aangevraagd. Dat kan vanaf 1 december 2021 via de website www.rotterdam.nl/loket/gratis-ov-voor-kinderen.

Meld uw kind(eren) aan en reis vanaf 1 januari 2022 op een veilige, comfortabele en schone manier door de stad. En ontdek samen de leukste nieuwe plekken in Rotterdam!

Met deze proef wil gemeente Rotterdam het openbaar vervoer toegankelijker maken voor alle Rotterdamse kinderen. Zo wordt het openbaar vervoer voor gezinnen een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Ouders met kind(eren) krijgen de mogelijkheid om op een veilige, comfortabele en schone manier te reizen. Zonder een parkeerplaats te hoeven zoeken, reist u nu samen met uw kind(eren) eenvoudig van A naar B. Of kunnen jullie leuke, nieuwe plekken in de stad ontdekken. Ieder kind in Rotterdam krijgt op deze manier de kans om van jongs af aan vertrouwd te raken met het openbaar vervoer.

Hoe schaft u het gratis reisproduct aan?

Vanaf 1 december 2021 kunt u het gratis reisproduct aanvragen via www.rotterdam.nl/loket/gratis-ov-voor-kinderen. Hiervoor heeft uw kind een persoonlijke OV-chipkaart nodig en DigiD nodig. Meer informatie over het aanvragen staat op de website.