Week van de Lentekriebels

Woensdag 28 februari 2024

Beste ouders, verzorgers,

In de week van 4 t/m 8 maart is de landelijke Week van de Lentekriebels. We merken dat dit al voor wat onrust zorgt onder ouders. Graag geven we u op tijd uitleg en duidelijkheid.

Scholen zijn verplicht aandacht te besteden aan het thema seksualiteit. Hoe scholen dit doen en met welke materialen, dat mogen we als school zelf bepalen.

Wij hebben ervoor gekozen níet mee te doen met deze week.

De thema’s weerbaarheid, relaties en seksualiteit komen gedurende het jaar bij de lessen natuur en Vreedzaam aan de orde. Als ouder mag u verwachten dat de lessen over relationele en seksuele vorming op school aansluiten bij de leeftijd en ontwikkeling van uw kind. De leerkracht is in staat om gesprekken over deze thema's op een veilige manier te begeleiden en is opgeleid om in de lessen tussen kinderen te differentiëren.

Als ouder speelt u als primaire opvoeder een belangrijke rol bij een gezonde en veilige ontwikkeling van uw kind. Seksuele ontwikkeling is hier onderdeel van. U geeft uw kind belangrijke waarden als liefde, respect en eigenwaarde mee. Ook bent u het eerste aanspreekpunt wanneer uw kind met vragen en twijfels zit. De thema’s weerbaarheid, relaties en seksualiteit zijn dus zéker niet alleen onderwerpen die op school besproken moeten worden. Door thuis met uw kind te praten over deze onderwerpen, kunt u zelf als ouder een belangrijke rol spelen bij de relationele en seksuele ontwikkeling van uw kind. Op www.seksueleopvoeding.info vindt u allerlei informatie, tips en tools om met uw kind in gesprek te gaan.

Bij vragen kunt u altijd bij ons binnenlopen!

Juf Kathelijne en juf Margreet
Directie Hildegardisschool en Hildegardis Kinderopvang