Luizen op school

Maandag 20 september 2021

Beste ouder(s) en/of verzorger(s),

Er is bij diverse kinderen in verschillende groepen hoofdluis gesignaleerd. Het is belangrijk dat u het haar van uw kind de komende tijd goed en regelmatig controleert.

Hoe is hoofdluis te herkennen?

Luizen zijn kleine grauwe beestjes die ongeveer 3 mm lang worden. Ze leggen eitjes (neten) en leven van bloed. Neten hebben een wit/grijze kleur, zijn ongeveer 1 mm en zitten vastgekleefd aan de haren (dicht bij de hoofdhuid). Een luis legt 6 tot 8 eitjes per dag en leven een maand.
Ze vallen in het begin haast niet op. Pas als je echt zoekt, vind je ze. Het haar en hoofd kunnen gecontroleerd worden door het haar pluk voor pluk op te tillen.

Hoofdluis en neten zitten vooral op warme, donkere plekjes:

• onder de pony
  • achter de oren
  • in de nek

Hoe krijg je het?

Waar kinderen veel contact met elkaar hebben, zoals op school of bij de sportvereniging, kan de hoofdluis makkelijk verspreiden. De beestjes kunnen direct oversteken van het ene hoofd naar het andere. Luizen kunnen niet vliegen of springen, maar wel lopen.

Iedereen kan luizen krijgen (ook volwassenen). Het krijgen van hoofdluis heeft niets te maken met slechte hygiënische verzorging. Regelmatig haren wassen biedt géén bescherming tegen hoofdluis. Tegen hoofdluis bestaat geen inenting.

Wat kunt u zelf doen?

Als uw kind hoofdluis heeft:

• Dan is er een behandeling nodig. Kijkt u vooral op https://www.rivm.nl/hoofdluis/controleren-en-behandelen voor de meest up-to-date behandelmethode.
  • Hoofdluis kan op twee manieren behandeld worden: door dagelijks grondig de natte haren te kammen met een speciale luizenkam (bv. de Assy luizenkam via bol.com) gedurende twee weken. Of door een hoofdluismiddel te gebruiken én te kammen.
    Bij de apotheek of drogist kunt u deze producten kopen. Laat u hierover informeren.

Het heeft geen zin om van tevoren deze middelen te gebruiken om hoofdluis te voorkomen.

• Door behandeling met een anti-hoofdluismiddel doodt u de luizen, maar verwijdert u niet de neten. Hiervoor is kammen nodig.
  • Controleer dan dagelijks het haar van alle gezinsleden door het met een stofkam/ netenkam uit te kammen. Blijf het haar regelmatig controleren.
  • Waarschuw school en de ouders van de vriendjes en vriendinnetjes, zij kunnen dan ook de nodige maatregelen nemen.

Met vriendelijke groet,

Kathelijne Lemmens