Lekker Fit

Water drinken

De kinderen op de Hildegardisschool drinken zoveel mogelijk water op school. Ieder kind op school krijgt eenmalig een bidon, die ze op hun tafel of een andere plek in de klas hebben. De kinderen mogen, naar de afspraken van de juf, de hele dag uit hun bidon drinken. Is de bidon kapot, dan mogen de kinderen zelf een bidon of waterflesje meenemen of ze kunnen er een kopen bij de gymleerkracht.

Fruit eten

De kinderen eten alleen fruit in de ochtendpauze (10.00 uur). Daarnaast mogen ze wel wat drinken, maar eten we verder niks. Het is de bedoeling dat de kinderen voor schooltijd ontbijten. Dit zorgt ervoor dat de kinderen zich beter kunnen concentreren tijdens de les. Natuurlijk vinden we het als school fijn als u ook in de andere pauzes nadenkt over wat u uw kind meegeeft om te eten, zoals bijvoorbeeld volkorenbrood, een stukje fruit of groenten en gezonde drankjes.

Trakteren

Alle ouders willen een feest voor hun jarige kind. Bij een feestje hoort wat lekkers en de meeste kinderen trakteren daarom op school en thuis. Als Lekker Fit! school hebben wij het volgende motto voor trakteren: Eén is genoeg en klein is oké. De traktatie is klein en de kinderen krijgen zo minder vet, suiker en zout binnen. Natuurlijk is de traktatie zo nog steeds feestelijk, maar wel gezonder voor onze kinderen. Zo vieren we wél feest, met wat lekkers én blijft iedereen Lekker Fit! Wanneer kinderen een "één is genoeg en klein is oké" traktatie uitdelen, dan maakt de juf hier een foto van en komt uw kind op de Wall of Fit met deze foto! Op beide schoollocaties hangt een rek met ideeën voor leuke traktaties.

In een schooljaar zijn er erg veel kinderen jarig. Hierdoor krijgen de leerkrachten veel traktaties. Omdat wij ook graag lekker fit willen blijven, willen wij u vragen geen traktatie, een gezonde of een kleine traktatie (chocolaatje bijv.) uit te delen aan de juffen/meesters.

Bewegen

o 3x gymmen: Elke klas gaat 3x per week naar de gymzaal voor gymlessen van de gymleerkracht. Groep 5 en 6 hebben twee keer gym en gaan om de week naar zwemles. Tijdens de gymles mogen de kinderen een waterbidon of waterflesje meenemen. Daarnaast verwachten we dat ze gymkleding bij zich hebben, zoals een t-shirt, sportbroek of legging en gymschoenen en dat de meiden hun haren in een elastiek dragen.

o Sporten bij de sportvereniging in de wijk (SSV): In de wijk zijn er ook allerlei sporten waar de kinderen lid van kunnen worden, zoals volleybal, turnen, taekwondo, dansen. Zo kunnen kinderen elke week trainen voor een sport en ook wedstrijden spelen. Ook kan uw kind een keer proeftrainen om te kijken of hij/zij het een leuke sport vindt. Is het voor u een probleem om contributie te betalen, dan heeft u misschien wel recht op het Jeugdsportfonds. Verdient u minder dan 1375,00 euro voor een alleenstaande ouder en 1550,00 euro voor een echtpaar per maand , dan wordt de contributie voor u betaald.

Wilt u meer informatie over de sporten in de wijk of het Jeugdsportfonds, dan kunt u terecht bij de gymleerkracht.

Schooldietiste

Twee keer in de maand is de schooldiëtiste aanwezig. Bij haar kunt u terecht voor vragen en/of advies over voeding, gewicht en bewegen. Ook wanneer uw kind bijvoorbeeld moeilijk eet of te weinig. Eén keer per jaar meten en wegen we de kinderen op school ook. U krijgt hiervan een brief met de score thuis. Als wij ons zorgen maken nodigen we u uit voor een informatiegesprek bij de diëtiste. Er wordt gekeken naar de voeding van uw kind. Soms is het nodig dat u regelmatig met uw kind een bezoek brengt aan de diëtiste, soms geeft de diëtiste aan dat een jaarlijkse controle voldoende is. Uw kind krijgt géén dieet en het gaat niet om afvallen!

Verbraakstraat 7

3036 MR Rotterdam