De groepen

Onze Intergraal Kindcentrum Hildegardis Kinderopvang in Rotterdam-Noord is een klein sfeervol kinderdagverblijf, gevestigd in de dependance van de Hildegardisschool. In dit gerenoveerde gebouw hebben wij 3 lokalen ter beschikking voor een babygroep, dreumesgroep, peutergroep en de Verkeerruimte/speelhal voor de BSO. Wij hebben een geweldig grote tuin en een speelterrein tot onze beschikking.

Onze vestiging is gunstig gelegen. De speeltuin, het Oude Noorden is op loopafstand, zo ook de bibliotheek waarmee wij een leuke samenwerking hebben. Naast ons bevindt zich het Klooster waar leuke activiteiten worden georganiseerd voor de kinderen op gebied van dans, muziek en creativiteit.

Babygroep:

In de babygroep worden kinderen opgevangen tot 12 maanden. De kinderen slapen in aangrenzende slaapkamer. Iedere baby heeft hier een eigen bedje. De groep is ingericht voor kinderen in deze leeftijd. Er is onder andere een hangwieg, wipstoeltjes voor de jongste baby’s en in een gedeelte van de groep ligt er tapijt waar de baby’s heerlijk op kunnen kruipen. Daarnaast is er speelmateriaal aanwezig voor alle kinderen tussen 0 en 12 maanden. Zo is er bijvoorbeeld een spiegel om jezelf te ontdekken en een speeltunnel waaraan je kan optrekken om te leren lopen.

Dreumesgroep:

In de dreumesgroep worden kinderen opgevangen van ongeveer 12 tot 24 maanden. Dreumesen zijn volop bezig met motorisch ontwikkelingen; het is dan ook een leeftijd van vallen en opstaan. Onze ruimtes zijn hierop afgestemd en uitgerust. De speelruimte van de dreumesgroep heeft een groter speeloppervlakte met een op de leeftijd afgestemd inventaris waarin de dreumes de omgeving naar hartenlust op een veilige manier kan verkennen. De kinderen rusten op de groep, op een stretchbedje, volgens het dagritme (tussen 13 en 15 uur). Voor de jongste dreumesen is er ook nog een aparte slaapruimte, schuin tegenover de dreumesgroep. Ook spelen de dreumesen soms in een klein groepje op de gang en is er extra aandacht voor de verteltafel welke aansluit op ons VE-programma Uk&Puk.

Peutergroep:

De peutergroep grenst direct aan de dreumesgroep. In de peutergroep worden de kinderen opgevangen van ongeveer 2 tot 4 jaar. De peutergroep biedt verschillende activiteiten die afgestemd zijn op de verschillende ontwikkelingsgebieden. In deze ruimten zijn meerdere hoekjes gecreëerd  zoals een bouwhoek, poppenhoek of leeshoek. Daarnaast wordt er gespeeld aan de hand van een keuzebord. Het aanwezige speelgoed is afgestemd op de leeftijdsfase en is gericht op verschillende ontwikkelingsgebieden van de kinderen. Ook is er een speelzoldertje aanwezig, hiervan is een speelhoekje gemaakt voor spel tussen een paar kinderen.

De peuters die nog behoefte hebben aan rusten doen dat volgens het dagritme bij de dreumesen op de stretchers. De peuters die niet meer slapen tussen de middag ondernemen samen een activiteit. De peuters hebben naast de groepsruimte ook de gang tot de beschikking om te spelen. Op de gang is er extra ruimte om in kleine groepjes te spelen bij de verteltafel dat aansluit op onze VE programma, Uk&Puk.

Alle groepen beschikken over een gezamenlijke buitenruimte met een eigen moestuintje die wij samen met de kinderen verzorgen. Ons beleid is dat de kinderen iedere dag buiten spelen. Wij stimuleren dit door een uitdagende, groene speelplaats te creëren waarin kinderen zich vrij voelen en zich op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. Binnen het spelen geven wij de kinderen voldoende ruimte voor de fantasie, de creativiteit en het ontdekken.